“Ruimte voor goed eigenaarschap en meer geluk op de werkvloer”

Het centraal zetten van het welbevinden van de werknemer en appelleren aan zijn kracht en persoonlijke ambitie. Dat vanuit de gedachte dat werknemers die plezier in hun werk hebben en geloven in de taken die ze verrichten, dit uiteindelijk de werknemer en werkgever ten goede komt. Vanuit deze filosofie benadert Johan van Maanen van de gelijknamige bakkerij zijn medewerkers. Het gaat daarbij niet alleen om passend werk te vinden in de eigen onderneming, maar desgewenst bij een ander bedrijf. “In eerste instantie probeer ik in gesprek te komen met onze medewerkers en dan met hen te verkennen wat voor hen leidend is, waar hun kracht ligt en wat uiteindelijk kan leiden tot werk dat motiveert, inspireert en gelukkiger maakt. Ik zie het soms als een ontdekkingstocht, waarbij ik op zoek ga naar antwoorden op de vraag: waar kom jij je bed voor uit”.

 

Johan van Maanen is mede-eigenaar van bakkerij Van Maanen. Samen met zijn broer vormt hij de vierde generatie Van Maanen. Het bedrijf telt 650 medewerkers, die werkzaam zijn op de centrale bakkerij in Rijnsburg of een van de 54 winkels in de regio. Het bedrijf met het predicaat Hofleverancier bestaat inmiddels 108 jaar.

Johan is in de rol als Storyteller onder andere verantwoordelijk voor het neerzetten en bekendmaken van het imago van het merk Bakker van Maanen. Belangrijk hierbij is het antwoord op de vraag van de producten en hoe de artikelen bij de clientèle overkomen. Ook hier geldt de vraag ‘wat doen we, en hoe doen we het’? Johan van Maanen: “Het ‘we’ impliceert al dat de rol van het personeel daarin van grote betekenis is”.

 

Comfortabel

“Het is erg belangrijk om stil te staan bij vragen zoals: waar zijn we goed in, werken we met plezier en ervaar je de toegevoegde waarde van jouw inzet ook als een persoonlijke verrijking. Dit laatste in zowel het werkproces Bij collega’s als bij de eigen individuele ontwikkeling. Wij geloven er in dat het belangrijk is om mensen in hun kracht te zetten en zo te laten functioneren: Doe je echt werk dat past bij je talenten en voel je je daarin comfortabel.”

Johan geeft aan dat het bedrijf de laatste vier jaar in een behoorlijke transitie verkeert. “Zonder te zware woorden te gebruiken gaat het hierbij wel om het opnieuw vormgeven van onze identiteit. Wij geloven dat je vrolijk wordt als je vanuit bezieling leeft, dat is ons hoger doel. En dit is het antwoord op onze waarom vraag.

 

‘Baan aanbieding’

De afgelopen weken nam Johan het initiatief tot ‘Baan-aanbieding’. “Een logische vervolgstap op onze verkenning of personeelsleden voldoende binnen hun werk tot hun recht komen. Je moet dan als medewerker durven zeggen dat je iets anders wilt – of je daartoe ontwikkelen wilt – en als ondernemer zorgen dat er mogelijkheden zijn. Intern, of desgewenst bij een ander bedrijf”.

Het zou mooi zijn”, vervolgt Johan van Maanen, “indien er een groep bedrijven was waar personeelsleden zouden kunnen ervaren of ander werk - of het werken in een ander werkklimaat of productieproces - beter bij hen past. Een ervaring die uiteindelijk ook tot een overstap zou moeten kunnen leiden”.

Alhoewel het idee pril is, kent Johan van Maanen voorbeelden waar deze vorm van employability en het enthousiasmeren van carrièreswitches voorkomt. “Ik zou het fantastisch vinden als ook in onze regio bedrijven hieraan mee willen doen. Een samenwerking tussen bedrijven waarbij het geluk van mensen in hun job voorop staat. Een win-win situatie, denk ik”.

Voorbeelden van ontwikkelingen in hun eigen bedrijf kan Johan makkelijk noemen. “Ik denk aan een medeweker uit een winkelbedrijf, die de opleiding tot diëtiste had afgerond. Vanuit haar kennis en ervaring – maar ook passend bij haar ambitie – bleek het een prima functionaris die antwoorden wist te formuleren op vragen, die in winkels veelal voorkomen: hoe zit het met allergieën, kan mijn kind bepaalde producten wel eten, etc. Ze geeft inmiddels workshops aan onze personeelsleden over deze thematiek. Zij blij en voor ons een perfecte ontwikkeling. Of”, vervolgt Johan van Maanen,” een medewerker die in zijn vrije tijd muziekprogramma’s presenteerde en nu een prima medewerker in ons promotieteam is. Hij is assertief, goed ‘gebekt’ en weet hoe je klanten makkelijk benadert. En vooral vindt hij het leuk. Dat bleek al uit zijn hobby als presentator”.

 

Samen verder

“De start bij deze aanpak begint bij onze medewerker. Een eerste gesprek start ik vaak informeel. Al snel merk je waar het enthousiasme en de ambities liggen. Vanaf dat punt moet je samen verder (durven) gaan. Veel van deze uitgangspunten zijn beschreven door de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler. Behalve de hier al eerder genoemde begrippen als geluk, werken vanuit je kracht, et cetera, speelt bij hem ook het begrip zelfontplooiing een belangrijke factor. Dit laatste kan er toe leiden dat een werknemer zich ontwikkelt tot ondernemer. Ook dat dien je te stimuleren. Vaak is die nieuwe ondernemer dan een betrouwbare partner voor jouw bedrijf.”

“Wat ik wil is dat een aantal bedrijven mee wil denken om een vorm van ‘Baan-aanbieding’ verder uit te werken. En dat vanuit het uitgangspunt dat de mens centraal staat, er ruimte komt voor goed eigenaarschap, gemotiveerdheid en vooral meer geluk op de werkvloer.De belangrijkste vraag hierbij: waar jouw medewerker zijn of haar bed voor uitkomt is het vertrekpunt tot verdere groei binnen of buiten het bedrijf.