Terugblik KOV on Tour!

In samenwerking met Ageeth Witteveen van YourTravel Katwijk en Esmeralda de Jong van Katwijk Events organiseerden we op vrijdag 8 november een prachtige trip naar De Meyer scheepswerf in Duitsland. Op deze werf worden de grootste cruiseschepen gebouwd. In een mooie touringcar van Koninklijke Beuk werd door de aanwezige leden de heen- en terugreis efficiënt benut met netwerken. De organisatie had bedacht om via ‘kletspraat vragen’ en een ‘heuse stoelendans’ de aanwezige ondernemers uit hun netwerkroutine te halen...... En dat bleek een juiste zet om nieuwe contacten op te doen!

Flatgebouwen van schepen
De Meyer Werft werd in 1795 opgericht en is nu in bezit van de zevende generatie van de familie Meyer. Sinds 1997 maakt Meyer Werft onderdeel uit van de Meyer Neptun Group, waar op meerdere plaatsen in zowel Duitsland als elders in Europa schepen worden gebouwd. De Meyer Werft is vooral bekend van de bouw van grotere cruiseschepen, maar ook gastankers zijn al lang een specialiteit. Bij krapte in de cruise-orders worden ook containerschepen gebouwd. De bouw vindt plaats in twee overdekte bouwdokken, Halle 5 en Halle 6, die tot de grootste ter wereld behoren. Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van de staalplaten.

De bouw van steeds grotere schepen op een locatie ver stroomopwaarts aan een relatief smalle en ondiepe Eems, maakt het transport van de nieuwbouwschepen naar zee steeds moeilijker. In een vooraf gedetailleerd voorbereide operatie, een zogenaamde "Emsüberführung", worden de schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept, waarbij diverse hindernissen gepasseerd worden. Allereerst wordt het schip in Papenburg door de "Dockschleuse" gesleept, de sluisdeur die het havengebied rond de werf kan afsluiten zodat ook in dat kleinere gebied al een tijdelijk hogere waterstand verkregen kan worden. Stroomafwaarts worden twee bruggen, de Friesenbrücke bij Werner en  de Jann-Berghuis’-Brücke bij Leer, gepasseerd, waarbij van de Friesenbrücke door een drijvende bok tijdelijk wordt weggenomen. Dankzij de bouw van de Eemskering kan ook het water op een groot deel van de rivier tijdelijk hoger gezet worden. Ook de kering zelf moet daarna omzichtig gepasseerd worden. Zowel de transporten over de Eems als ook de werf zelf trekken tienduizenden bezoekers per jaar.

Na het wegslepen worden de schepen tijdelijk in een zeehaven afgemeerd, waar de laatste hand aan de bouw wordt gelegd en waarvandaan de proefvaarten plaatsvinden. 

Indrukwekkend
Tijdens het bezoek konden we de bouw van een zusterschip van de Quantum of the Seas waarnemen. Dit schip in aanbouw zal straks 348 meter lang meten, 41,4 meter breed, bijna 70 meter hoog, telt 18 dekken en heeft 2094 hutten. Verder worden er zo’n 400 kilometer aan buizen en ruim 300.000 kilometer aan allerlei kabels verwerkt. Het cruiseschip kan 4188 passagiers vervoeren en zo’n 2000 bemanningsleden en behoort daarmee tot een van de grootste cruiseschip ter wereld.

Voordat de terugreis naar Katwijk werd aangevangen konden de leden aanschuiven aan een lokaal schnitzel-buffet. In de touringcar werd nog flink nagepraat over deze indrukwekkende dag....

Dank aan Ageeth en Esmeralda en aan alle sponsors van deze bijeenkomst. En, aan John van der Tol van Zaken voor Zaken voor dit mooie verslag.