Creëer echte kansen voor het Katwijkse Badcentrum

Het gaan vestigen van de bibliotheek en de muziekschool in het hart van het Katwijkse winkelcentrum vindt de Katwijkse Ondernemersvereniging (KOV) een gemiste kans. “Het Badcentrum heeft behoefte aan een visie voor de kansen op de lange termijn die aansluit bij de (toekomstige) behoeften van de consument, waarbij de overheid faciliteert in plaats van ingrijpt op problemen die juist ontstaan zijn door onvoldoende ondernemerschap.”

“De kracht van Katwijk is de combinatie van recreëren, zo direct aan zee, en het gezellig gaan winkelen. We hebben een fantastische zeezijde en met de parkeergarage in duin een prima voorziening voor het publiek dat met de auto het centrum bezoekt. De combinatie van strand, duin, gezellige horeca en detailhandel kan beter benut worden. Het winkelcentrum moet daarbij onderscheidend zijn en werken vanuit de kracht en overtuiging dat het aansluit bij de behoefte van het winkelende publiek,” aldus het bestuur van de KOV. De ontwikkeling rondom het Andreasplein ziet KOV-voorzitter als een mooi voorbeeld hoe, vaak jonge, ondernemers kansen zien en deze uitwerken. “Het plein is nu omzoomd door gezellige horeca en winkeltjes. Een levend gebied, dat zeker ook aantrekkelijk is voor de wandelaar.”

Jongejan vervolgt: “Het gemeentebestuur en de aldaar gevestigde ondernemers moeten beseffen dat ons centrum geen alternatief moet zijn voor centra zoals bijvoorbeeld Leidsche Hage, in Lisse of in Leiden. Het dient een eigen krakater en uitstraling te hebben. De ondernemers moeten daar zelf aan werken en vooral beseffen dat men anticipeert op de vraag van de potentiele klanten. Een vraag die breed geïnterpreteerd kan worden qua aanbod, diversiteit van het winkelbestand en vooral de mate van beleving. Het gaat daarbij om de ‘reuring’ die het gebied mede gezellig en aantrekkelijk maakt.”

Positief

“De bibliotheek en muziekschool in het hart van het winkelcentrum verhogen niet alleen de parkeerdruk, maar het neemt vierkante meters weg waar nieuwe ondernemers op zoek kunnen naar het realiseren van kansrijke initiatieven. Een goede analyse van de problematiek in het centrum leert dat te veel gedacht wordt vanuit een vastgoedgedachte. Waar we naar toe moeten, en dat moet de lokale overheid faciliteren, is het ruimte geven aan eigentijdse ondernemers die weten waar het publiek in Katwijk naar uitkijkt. Dan organiseer je weer loop en beleving in het Badcentrum. Daarbij geldt dat (potentiele) ondernemers veelal creatiever zijn dan de overheid en zeker sneller handelen.”

Een ander punt dat bij de ondernemersvereniging speelt is dat de lokale overheid bezig is met het eventueel oplossen van de vorige crisis, terwijl de Retail juist nu weer opleeft. “Je moet niet vanuit een leegstandsgedachte denken, maar veel meer marktgericht. Als door de komst van de bibliotheek en de muziekschool nu vierkante meters voor de detailhandel verdwijnen, komen deze in het winkelcentrum nooit meer terug. Je werkt aan een neerwaartse spiraal en aan een ‘self fulfilling prophecy’. Terwijl er volop jonge ondernemers met elan zijn, die met leuke en misschien nu onverwachte ideeën komen en deze in het Badcentrum gaan realiseren.”

Aantrekkelijk

“We moeten onze visies ontwikkelen voor niet alleen de korte termijn, maar vooral ook voor de lange termijn. De parkeergarage in het duin is ook niet voor een seizoen gedacht. Publiek komt alleen op Katwijk af als er een aantrekkelijk aanbod is, passend bij ons krakater en een bezoek aan het centrum van Katwijk voor hen meerwaarde betekent: wandelen, shoppen, hapje doen en genieten van de lokale gezelligheid.”