Ambitieus plan Valkenburgse Meer

“Het gebied tussen Katwijk, Wassenaar en Leiden wordt de komende jaren een steeds sterkere toeristische zone. Het Valkenburgse Meer is daarvan een essentieel onderdeel.” Volgens de voorzitter van Stoomtrein Katwijk Leiden, Pieter van der Ham en horecaondernemer Johan Klerks betekent de ontwikkeling van het gebied een grote stimulans voor het recreërende publiek. “Het Valkenburgse Meer wordt daarbij het hart van de toeristische zone met de stoomtrein, het museum en Brasserie Buitenhuis als kernpunten. Nu trekt de stoomtrein jaarlijks een kleine dertigduizend bezoekers.” Om hun argumenten kracht bij te zetten verspreidden beide initiatiefnemers een notitie richting gemeente, belanghebbenden en geïnteresseerden.

In de komende paar jaar zullen de capaciteit en de kwaliteit van het recreatiegebied het Valkenburgse Meer flink verhoogd moeten worden. Stoomtrein Katwijk Leiden en ondernemer Johan Klerks van Brasserie Buitenhuis willen investeren in voorzieningen in het gebied om aan de toenemende vraag van de recreanten te kunnen voldoen. Pieter van der Ham: “Onze doelstelling is om een net van wandel- en fietspaden te creëren in een gebied waar de verlengde smalspoorlijn rond het Valkenburgse Meer is aangelegd en waarbij de horecavoorziening een kwalitatieve uitbreiding krijgt.”

“We willen op korte termijn beginnen met de uitbreiding van ons openluchtmuseum waarin met name nieuwe attracties voor kinderen komen. De door ons gewenste uitgebreide spoorlijn kan prima lopen langs een nieuw bezoekerscentrum voor het Nationaal Park Hollandse Duinen en het, in de nabije toekomst te ontwikkelen, museum over de historie van het Marinevliegkamp. Ook bezoekers voor de geplande Drone Valley kunnen in de toekomst per stoomtrein arriveren”, vertelt Pieter van der Ham.

 Brasserie en hotel

“De planvisie betrekt ook het deel aan de Voorschoterweg. Daar wil Brasserie Buitenhuis een tweede horecagelegenheid neerzetten. Bij voorkeur in combinatie met een (stoom)treinstation met ruimte voor hotelkamers. Zo kan de brasserie het (zakelijk) publiek een totaalbeleving bieden.”