Veel informatie op laatste KOV-contactbijeenkomst van dit jaar

“De Katwijkse ondernemersvereniging geeft dit jaar iets meer uit dan dat de verenging aan inkomsten ontvangt. Doordat dit het vorig jaar ook al het geval was, daalt de reserve met een relatief klein bedrag,” aldus penningmeester Dirk Botermans. “De belangrijkste reden van het iets uit de pas lopen van de begroting ten opzichte van de afrekening van 2017 is het duurder uitvallen van de contactbijeenkomsten en de tegenvallende rente-inkomsten. Toch stelt het bestuur nu niet voor om de contributie te verhogen, zij het dat we de komende maanden nauwgezet volgen hoe de financiële ontwikkelingen verlopen.”

De laatste KOV-contactbijeenkomst dit jaar stond in het teken van de presentatie van een aantal nieuwe leden, de toelichting op de begroting voor het komende kalenderjaar door penningmeester Dirk Botermans en een aantal mededelingen door voorzitter Peter Jongejan. De gezellige bijeenkomst vond plaats in de gastvrije ruimten van etablissement De Roskam, van oudsher een ‘tehuis’ voor de KOV en haar leden. Na het officiële gedeelte stond er een smakelijk buffet voor de leden klaar.

Peter Jongejan meldde dat het beoogde bestuurslid Jaap van Duijn vanwege drukke werkzaamheden niet beschikbaar is voor een bestuursfunctie. De voorzitter: “Jaap van Duijn van ‘JvD Civiele Techniek’ heeft een jaartje met het bestuur meegedraaid. Helaas heeft hij aangegeven vanwege zijn drukke werkzaamheden toch niet beschikbaar te zijn. Wij vinden het jammer dat we Jaap met zijn kennis en kunde van Katwijk en het lokale bedrijfsleven niet kunnen inlijven in ons bestuur.” Uit handen van Roelanda Jonker ontving Jaap een presentje als dank voor zijn inspanningen in het afgelopen jaar. Een vorm van afscheid was er ook gericht aan het oud-bestuurslid Danielle de Best. “Daniëlle vertrekt met haar partner richting het Oosten van het land en verlaat om die reden onze vereniging.”  Peter Jongejan wenste het oud bestuurslid zowel zakelijk als privé veel goeds toe.

Een bericht was er tevens van het oud-bestuurslid en erelid Arie van Dijke. “Hij doet iedereen de hartelijke groeten. Arie heeft een lastige periode achter de rug; eerst onderzoeken, daarna een periode van aansterken in de Wilbert en uiteindelijk toch een operatie. Dat is de reden dat het oudste lid van de vereniging ook vandaag onze bijeenkomst niet kan bezoeken. Wij wensen hem ook vanaf deze plaats beterschap toe.”

Begroting

Na de huishoudelijke mededeling gaf in een vlot betoog de penningmeester een toelichting op de financiële stand van zaken en met name de begroting voor 2018. De kern van zijn betoog was dat de vereniging er in principe financieel gezond voorstaat, maar dat er nauwlettend gekeken gaat worden naar de (stijgende) uitgaven voor onder andere de contactbijeenkomsten en de kosten voor de bedrijfsvoering van de vereniging. “We zoeken naar een mogelijkheid de kosten voor de contactbijenkomsten meer in de hand te houden, bijvoorbeeld door het organiseren van zo’n bijeenkomst met en bij een van onze leden,“ aldus Dirk Botermans. “De stijging van de uitgaven in 2018 heeft ook te maken met het aannemen van een medewerkster op het secretariaat voor de financiële afhandeling van onze vereniging. Deze stijging van de kosten wordt niet gecompenseerd door de groei van het ledenaantal, omdat het aantal leden het afgelopen jaar per saldo stijgt met twee.” Een meer uitgebreide toelichting van de begroting voor 2018 staat elders op de site van de KOV.

De begroting voor het komende kalenderjaar riep twee vragen op: “Indien de contributie verhoogd gaat worden, waarom dan niet jaarlijks gewoon geïndexeerd en wat ‘krijgt’ de ondernemersvereniging terug voor de bijdrage voor Katwijk Marketing.” Op beide vragen gaf Dirk een kort en tevredenstellend antwoord.

Peter Jongejan bedankte Dirk voor zijn inzet en het contant alert zijn op de financiën. Met een applaus van de leden ontving hij steun voor het gevoerde beleid en tevens voor de begroting voor 2018.

Presentaties

Na de toelichting van de penningmeester en de mededelingen van de voorzitter kreeg een aantal nieuwe leden kort de tijd – totaal drie minuten per spreker - zich te presenteren. Gerben Janson van de Leidse Letselschade Advocaten B.V deed dit wel heel beeldend en bondig. “In 1 seconde hebt u een ongeluk en dan is alle energie nodig om uw persoonlijke en zakelijke schade beperkt te houden. In dat geval zijn we er en staan u bij. We zoeken naar oplossingen en wegen om de ontwikkelingen van uw bedrijf dan op orde te houden. Er is ook vaak meer mogelijk dan de ondernemer voorshands dacht. Ook als het schade aan een medewerker betreft. Kosten zijn dan veelal te verhalen op de veroorzaker.”

Michel van der Bent van Van der Bent Uitvaart gaf een toelichting op zijn branche, de ontwikkelingen daarin en vertelde wat zijn keuze bepaalde om uitvaartbegeleider te worden. Hij stond ook stil bij het onderscheidende vermogen van zijn anderhalf jaar geleden gestarte onderneming. Tevens sprak hij de ondernemers aan vooral vooraf te bedenken en vast te leggen wat men wil.

Van droom naar werkelijkheid was de typering van de 23 jarige Ria van Dijk voor wat betreft de start met haar schoonmaakbedrijf AVDSchoonmaak. De in Katwijk geboren en getogen jonge ondernemer vertelde kort en enthousiast over haar droom om een eigen schoonmaakbedrijf te starten. Een droom die per 1 oktober jongstleden verwezenlijkt werd. “Ik werk al jaren in de schoonmaakbranche en dacht dat kan ik ook en tenminste even goed.” De kernwaarden van het bedrijf zijn klantgericht, flexibel, duurzaam en interieurverzorging van hoge kwaliteit. Met ingang van het nieuwe jaar gaat AVDSchoonmaak ook de kantoorruimten van de KOV schoonhouden.

Adriane Brummelkamp van Kolacoaching gaf in een kort tijdbestek een toelichting op haar bijzondere wijze van coachen en het aanleren van vaardigheden door in het coachingstraject te werken met paarden. De in Rijnsburg aan de Vinkenweg gesitueerde onderneming richt zich vooral op leren door ervaren. “Door bij trainingen de paarden – ‘levend materiaal’ – te gebruiken, kan heel veel geoefend worden en direct geleerd worden uit de directe ervaringen door het gedrag van de paarden. Een unieke manier die op veel situaties en vanuit diverse vraagstukken toegepast kan worden.

Kooitje Makelaarsdiensten is thuis op het gebied van kopen, verkopen en taxeren van woningen. Ronald Kooitje legde uit wat hun makelaarsdiensten inhouden en met welke relaties – een team van professionals - deze uitgevoerd worden. De drie zelfstandige makelaars en twee binnendienstmedewerkers zorgen voor een duidelijk, transparant verhaal bij het kopen of verkopen van een woning. Daarbij brengen ze een aantal disciplines rondom wonen, kopen en verkopen in een logische samenhang bij elkaar. Aan het eind van de bijeenkomst had Kooitje Makelaarsdiensten een leuke goodiebag voor alle aanwezigen.

Tenslotte legde Marco den Engelsman uit waar zijn communicatiebureau voor staat. “Ik doe van huis uit aan storytelling. Daarbij ‘vertaal’ ik boodschappen naar de juiste berichtgeving voor bijvoorbeeld smartphones. Belangrijk daarbij is altijd informatie over ‘wat kan ik kopen, waar koop ik het en wanneer is het’. En uiteindelijk willen potentiële kopers weten wat anderen van het product vinden.” Behalve de productie van boodschappen voor smartphones verrichten we allerlei diensten op het gebied van (video)presentaties, verhalen en productpromotie. De naam Marcommunicatie is een samentrekking waarin ook zijn voornaam te vinden valt.

Grip

Tot slot kwamen Gert Verhoef en Aad van der Hout van stichting Grip op de Knip Katwijk aan het woord. Een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor inwoners van de gemeente Katwijk die kampen met (problematische) schulden. Zij informeerden de aanwezige ondernemers onder andere over wat te doen met werknemers met loonbeslag. De vrijwilligersorganisatie ontstond 6 jaar geleden en werkt met zo’n 37 deskundige vrijwilligers aan het voorkomen en vooral saneren van schulden. Dat het om grote aantallen met schuldenproblematiek gaat, bleek uit hun betrokken bijdrage. “Het aantal hulpvragen in deze vrij korte tijd bedraagt er al ruim 450.” De begeleiding om schulden te saneren en het probleem hanteerbaar te maken, is gekoppeld aan een vorm van coachen en sturing. Een moeilijk proces, aldus Gert Verhoef, dat we met zo’n 40 maatjes (persoonlijke begeleiders) zo goed mogelijk proberen te doen.” Een aanpak die, zo blijkt, goed helpt.

Aan het eind van deze informatieve bijeenkomst, wees Peter Jongejan op het gereedstaande buffet en wenste alle aanwezigen, namens het bestuur, fijne feestdagen en een goede jaarwisseling. “Wij hopen u te ontmoeten op 9 januari op de nieuwjaarsreceptie van de KOV. De locatie is het schip River Queen van Rederij van Hulst die speciaal voor deze gelegenheid ligt afgemeerd in de Zwaaikom. De uitnodiging, met alle gegevens en mogelijkheid om u aan te melden, wordt deze week verzonden.”